zaterdag 31 januari 2015

Geld, Geld en nog minder geld.

Iedereen weet het, zonder geld kom je nergens in deze wereld. Je hebt geld nodig om een dak boven je hooft te hebben, om te eten, voor stroom en water. Eigenlijk al je eerste levensbehoeften kun je alleen vervullen als je geld hebt. Soms denk ik er wel eens over na en vind ik het schandalig, maar ik kan het ook wel begrijpen. In een wereld zo als deze kan dat ook niet. 

Ik ervaar nu zelf helaas hoe het is om je staande te moeten houden zonder geld in een wereld waarin geld de hoofdrol speelt. Het is moeilijk dat kan ik jullie wel vertellen, het is geen pretje. Maar het maakt je creatief het laat je zien hoe je anders om kunt gaan met dingen, hoe dure en zogenaamde nodige dingen eigenlijk ineens heel onnodig zijn. Waarom is het belangrijk dat we allemaal een iPhone of een Samsung hebben, en wel de nieuwste versie, terwijl een goedkoper HEMA-phone of een Alcatel net zo goed kunnen zijn. Waarom is kopen van kleding bij de Zeeman beschamend terwijl kleding kopen bij The Sting heel normaal is. 



Nu ben ik nooit iemand geweest die veel waarde hecht aan dure dingen, merk kleding dure auto's enzovoorts. Ik ben wel iemand die graag een goede telefoon, een goede laptop en goede kwaliteit spullen heeft. Nu vind ik dat kwaliteit niet altijd heel duur hoeft te zijn. Ik heb bijvoorbeeld geen dure Apple laptop, maar ik heb 2 jaar geleden wel een vind ik vrij dure telefoon gekocht, die nu natuurlijk alweer aan vervanging toe is. 

Het valt me steeds meer en meer op dat dure spullen, dure merken, veel spullen ook vooral  onnodige spullen, dat dat steeds meer word. En als dat kan echt super dat is echt fijn dat je het breed genoeg hebt dat dat allemaal maar kan, maar sommige mensen hebben dat niet. Sommige mensen moeten met boodschappen doen al op de kleintjes moeten letten, mensen die geen tv aansluiting hebben omdat het simpel weg te duur is. Ik wil vragen aan iedereen om hier ook eens over na te denken, het leven bestaat niet alleen maar uit veel, en meer en duur. Het leven bestaat ook uit minder, goedkoper en zuinig zijn.

 Denk er eens over hoe zou jij je leven leven als je maar 100 euro in de maand hebt om uit te geven en je moet hier al je boodschappen kleden huishoudelijke dingen van betalen. Nu kan ik je uit ervaring vertellen dat 100 genoeg is om van te leven als student zijnde nadat alle rekeningen betaald zijn. maar als student zijnde heb ik het ook wel eens moeten doen met 20 of 25 euro, en dat lukt ook. Hoe zou jij het vinden als je dat zou moeten doen? Vervelend lijkt mij, maar het is te overleven. Toch vind ik het wel belangrijk om erbij stil te staan, en dat je moet waarderen wat je hebt. 

Dat is ook de les die ik hieruit trek en uit alles wat er gebeurd en wat ik zie. Sta eens stil bij wat je hebt en ben daar dan ook dankbaar voor, 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heee! Tof dat je een reactie achterlaat. Hou het wel netjes en geen spam a.u.b.
Lieffs!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...